همه ما به خوبی از فواید تمرین بدنی و تأثیر آن بر سلامت جسم آگاهیم و هر  روز بر دامنه تحقیقات در این زمینه افزوده می شود.اما مبحث داغ روانشناسی ورزش هم امروزه در ورزش قهرمانی حرف های برای گفتن دارد.هادی ساعی قهرمان المپیک می گوید، در وزن من ۶ تکواندو کار برجسته در دنیا وجود دارد که ممکن است از نظر تکنیک در حد من و یا بهتر از من باشند، اما چیزی که مرا متمایز کرده است، برتری ذهنی و روانی من در مسابقات بوده است.با این وصف آگاهی از  کاربرد روانشناسی ورزش حائز اهمیت است.

روان­شناسی ورزش به مطالعه­ علمی رفتار و انگیزه­‌های افراد (ورزشکاران) در تمرین و فعالیت­‌های ورزشی می­پردازد. روان­شناسان ورزش در جست­جوی شناسایی کودکان، نوجوانان و ورزشکاران نُخبه و بااستعداد هستند، همچنین به معلولان جسمی و روانی، نُخبگان و ورزشکاران عادی کمک می­کنند تا در فعالیت­‌های ورزشی به اوج عملکرد و رضایت شخصی دست پیدا کنند. روان­شناسی ورزش کمک می­کند تا مربیان بتوانند رفتارهای ورزشکاران را پیش­ بینی و بازده آنان را بالا ببرند.

اجزاء و مولفه­ های کاربردی روان­شناسی ورزش:

۱- انگیزش

۲- اعتماد به­ نفس

۳- هدف­ گزینی

۴- تمرکز و توجه

۵- برانگیختگی

۶- استرس

۷- اضطراب

۸- پرخاشگری

۹- تسهیل­ اجتماعی

۱۰- خودکلامی

۱۱- انگیزش

روان­شناسان ورزش بالینی با استفاده از یافته­‌های پژوهشی، به ورزشکاران کمک می­کنند تا با عواملی که مانع رسیدن­ آن‌ها به عملکرد بالقوه­‌شان می­شود، مقابله نمایند. از سوی دیگر روان­شناسان تربیتی ورزش، مهارت­‌های روانی را آموزش می­دهند تا ورزشکاران و مربیان درباره­ چگونگی برطرف کردن این موانع آگاهی یابند.

روان­شناسان پژوهشی ورزش
اثرات رفتارهای درمانی مختلف و موقعیت‌های محیطی بر وضع روانی ورزشکار، توانایی اجرای مهارت‌های ورزشی یا هر دو را بررسی می­نمایند. شاخه‌های جدیدتر در برگیرنده­ روان­‌فیزیولوژی و روان­شناسی تمرین هستند که هر دو ره یافت­ه‌ای گسترده و پیچیده­‌تری را برای مطالعه­ عملکرد انسانی ارایه می­کنند.

منبع:پاورپوینت کاربردهای روان شناسی در ورزش